De feestdagen zitten er op en we gaan met zijn allen langzamerhand weer normaal doen. De maand januari is traditiegetrouw voor velen geplaveid met goede voornemens. Dit jaar ga ik echt meer sporten, minder drinken, vaker op tijd naar bed, gezonder eten, fitter worden… vul het zelf maar in. Helaas leggen we de lat vaak zo hoog voor ons zelf dat ten tijde van het verschijnen van deze blog je waarschijnlijk alweer een pak koekjes of snoepjes en pot thee op hebt las je op de kinderen zit te wachten die uit school komen. Hoe voorkom je nu deze valkuil? Hoe zorg je ervoor dat je ook in februari, maart, april en de rest van het jaar vasthoudt aan die diepgewortelde wens voor een gezondere levensstijl?

De wereld vergaat niet

De wereld vergaat niet op 31 december en dus is er ook niet een heel nieuwe wereld of een heel nieuw leven op 1 januari. Je bent nog steeds dezelfde man, vrouw, moeder, vader met hetzelfde werk, gewicht en levensinstelling. Het zou mooi maar volledig onrealistisch zijn als dat op 1 januari anders is.

Geen prestatiedruk

Gezond eten en bewegen is leuk en lekker. Het is geen opgave en het is ook geen prestatie die je MOET leveren dus als je stopt met er zo naar te kijken dan wordt het een stuk leuker makkelijker. Mijn tips voor jezelf en voor je gezin:

  1. Zorg dat je geen maaltijden overslaat. Je hebt de energie echt hard nodig en als je niks overslaat heb je minder kans op snaaien. Beweeg meer dan 2x per week. Het menselijk lichaam (althans de cellen) vernieuwt zich door beweging, wie veel beweegt wordt minder snel oud.
  2. Eet en beweeg bewust. Geniet van elke hap als je eet, kies bewust , kauw bewust en proef bewust. En als je beweegt gebruik dan je zintuigen, voel het warme en weldadige gevoel dat je krijgt. En als je buiten bent kijk dan ook bewust om je heen, ruik, voel en proef wat je aan het doen bent. De maaltijd of de inspanning wordt zo een feestje.
  3. Voel na. Als fervente Yin yoga aanhanger heb ik geleerd om na een oefening na te voelen. Als je dan lekker hebt gegeten of aan beweging hebt gedaan, voel dan na wat het doet met je lichaam en of het anders is dan daarvoor. Soms is het effect ook een grote beloning.

Januari ook feestmaand

Voor mij is het makkelijk want januari is een feestmaand. Niet alleen mag ik weer nieuwe gemotiveerde klanten verwelkomen bij mijn cursussen en online programma’s. Mijn dochter is jarig en zoals het een zesjarige betaamt is dat alle reden tot feest.

Smoothie als traktatie

Zie hier mijn ingrediëntenlijst voor een zeer feestelijke en gezonde traktatie op school. En met de juiste aankleding is deze ook voor kinderen in de bovenbouw prima te gebruiken.  Je kunt natuurlijk ook andere fruitsoorten gebruiken, maar heb in overleg met  mijn dochter de volgende selectie gemaakt op de markt.

Basis

Versgeperst sinaasappelsap en een blender

Banaan

Mango

Papaya

Ananas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *